torsdag 17 april 2014

Rockjewel lagar: Risotto med torr sherry, och lite annat.

Kvällens middag blev väl kanske lite underligt komponerad, mycket beroende på att jag hade mat som behövde ätas upp. Tre bitar laxfilé i frysen som legat ett tag, blir ju inte så god om den får ligga för länge. Hade dessutom en burk crème fraiche med kantarell och cognac som visserligen hade några dagar till på sig men inte säkert den hade hållit till nästa helg, och sånt lagar jag normalt inte mat med på vardagar.
Hade dessutom köpt tre halvkilospåsar delikatessrödbetor och var väldigt sugen på kokta, fortfarande ljumma, rödbetor med getost, kapris, lök, lite god olivolja och en skvätt vardera av lagrad balsamvinäger och Druvans Champagnevinäger (som för övrigt är alldeles fantastisk på tomater). Rödbetorna fick bli förrätten ikväll.
Hade lite svårt att bestämma vad jag skulle ha till laxen. Egentligen behövdes det ju inget såsigt eftersom jag hade fraichen på laxen, men eftersom jag varit sugen på risotto länge nu så bestämde jag mig för att göra en sådan, en neutral variant. Dock saknades vitt vin hemma (dags att bunkra på systemet?) så jag fick testa att ha torr sherry istället. Det fungerade alldeles utmärkt!

Laxen är en av de enklaste rätterna man kan laga och blir väldigt god. Halvfabrikat KAN vara goda ibland, och det är ju väldigt praktiskt. Lägger helt enkelt laxfiléer eller -kotletter i en ugnsform, klickar över fraichen och så in i ugnen ca 20 minuter (beror på storlek på laxbitarna såklart) tills de är knappt genomlagade. Vill man ha lite mer och rinnig sås kan man späda ut fraichen med lite kokbar grädde innan man häller den över laxen.
Getosten jag använde till rödbetorna är den på bilden nedan. Finns inte överallt men blir allt vanligare på större varuhus. Oftast kanske det bara finns burkar med ost av komjölk, den är också god men den av getmjölk är godare. Finns lite olika märken, alla jag testat smakar ungefär lika bra.
Detta är en liten burk, finns dubbla storleken också. Osten är som en len fetaost, kanske lite syrligare. Den ligger i saltlake och det följer med ett plastlock så att man kan spara den ett tag i kylen, inte kollat hur länge den håller men det gäller ju som vanligt att smaka och lukta. Har haft en öppen burk i kylen åtminstone i tre veckor utan att den blivit dålig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar