torsdag 17 april 2014

Rockjewel lagar Rödvinssås

Improviserade ihop en rödvinssås till min nyårsmiddag och den blev galet god! Eftersom jag då inte skrev ner receptet gjorde jag för ett tag sedan ett försöka att återskapa den och samtidigt notera allt jag hade i. Resultatet ser ni här.
Det har ju pratats fram och tillbaka bland duktiga "kändiskockar" huruvida det ska vara sötma eller ej i rödvinssås. Jag tycker det ska vara lite sötma, men absolut inte av socker. Jag använder, som synes, lite vanlig balsamvinäger och lite lagrad balsamvinäger. Sedan tillsätter jag också lite torr sherry som i sig inte tillför direkt sötma men ger ändå en bra avrundning av smaken.
Det är möjligt att det blir godare med egen fond, eller köpt fond istället för oxbuljongtärningar, men om man kan få det så gott med buljongtärningar så räcker det :-) Såg dock att det såldes ekologisk oxfond på ICA så den ska jag testa nästa gång. Jag tror att man dessutom kan skippa maizenaredningen om man har en riktig fond som är kokt med köttben.
Till nyår gjorde jag såsen på en Appassimento medan jag denna gång hade en Zinfandel. Det blev lite "råare" smak av den, men fortfarande väldigt gott. Rekommenderar helt enkelt att man utgår från en typ av vin man gillar bäst.
Tog ingen bild, brunröd sås liksom...

Ca 4 portioner
En klick smör
2 kvistar färsk rosmarin
en finhackad schalottenlök
ca 7,5 dl rött vin av skaplig kvalitet
2 buljongtärningar mörk oxbuljong + 2 dl vatten el motsvarande fond (2 dl kraftig köttfond)
0,5 dl vanlig balsamvinäger
0,25 dl lagrad balsamvinäger
1/2 dl torr sherry
ev salt
klar redning typ maizena, ca 2 tsk och en skvätt vatten.
15 gram smör

Lös upp buljongtärningarna i 2 dl kokande vatten. (eller reducera ev fond om det behövs, ska vara kraftig smak)
Fräs finhackad schallottenlök på medelvärme i en klick smör. Släng i rosmainkvistarna mot slutet
Häll på vinet, vinäger och buljong/fond
Koka upp och sänk värmen så det småkokar, låt reducera så i ca 1 timme.
Tillsätt sherryn
smaka av med ev salt
låt småkoka i ca 30 minuter till
blanka av med smör
skaka ihop maizena med lite vatten och häll i lite i taget, vispa och känn på konsistensen innan du häller på mer
Servera till gott kött och tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar