torsdag 29 december 2016

Rockjewel lagar: Choucroute japonnaise

Låter som en mycket underlig kombination men jag lovar att det fungerar!

Tanken slog mig en kväll i bilen på väg hem från jobbet. Var sugen på surkålsgryta och fick helt plötsligt för mig att det skulle vara gott med teriyakisås i också. Surkål och små nürnberg grillwürst hade jag hemma, svängde inom butiken och plockade en bit varmrökt sidfläsk.

Surkålen hade jag kokt med lite buljong tidigare och fryst in, brukar göra så med en hel burk ibland, blir 3-4 rejäla middagar av det beroende på tillbehör.
Tärnade fläsket, finhackade en gul lök.
Fräste upp detta i lite smör och lade i korvarna också så att de fick lite färg. Slängde sedan på surkålen och hällde på en skvätt teriyakisås (brukar ta Santa Marias, den är god tycker jag). Kryddade med wasabi-sesamkryddan (Santa Marias More-serie).
Rörde runt tills det var varmt och serverade mig sedan en rejäl tallrik. Det var gott! Den lite söta teriyakisåsen fungerade jättebra till surkålens syra och det rökta sidfläsket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar