torsdag 29 december 2016

Rockjewel lagar: Pannkakor med mandelmjöl

OBS! Detta recept är INTE LCHF rakt av. Ta bort sirap och socker och byt ut en del eller all mjölk mot grädde så är vi hemma där också.

Tänkte jag skulle testa att göra såna där LCHF-pannkakor. Inte för att jag går på den dieten utan bara för att det låter gott med mandelmjöl istället för vetemjöl.
Jag har alltid haft en hang-up när det gäller pannkakor, en av de få rätter jag behöver recept till. Egentligen vet jag att jag inte behöver det men som sagt är det en hang-up...
Men idag tog jag steget och lagade utan recept. Det blev riktigt bra. Tog i lite bakpulver så de blev lite fluffiga.
3 ägg
2 dl mjölk
ca 1,5 dl mandelmjöl
ca halv tsk salt
ca en tsk råsocker
ca 0,75 tsk bakpulver
Vispa ihop. Stek i smör.
Jag serverade med stekt bacon och vanlig ljus sirap. Visserligen är lönnsirap gott men det är vanlig sirap också, och mycket billigare :-)
Pannkakorna fick en bra textur av mandelmjölet, lite "tuggigare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar