torsdag 29 december 2016

Rockjewel lagar: Pulled Pork ("Draget fläsk"?) med mandelpotatisgratäng.

Ja så var det äntligen dags att prova att tillaga det så hypade Pulled Pork, inspirerad av bl a utmärkta http://gittosmat.taffel.se/.
Jag är ju inte alls främmande för metoden att långsamt tillaga hela köttstycken men hittills har det begränsats till långgrillning på kolgrill eller i ugn.
I torsdags storhandlade jag och fick bl a med mig en fläskbogstek och en hel bit rimmat sidfläsk hem. Perfekt att testa dessa köttstycken tänkte jag och drog igång i morse.

Ugnen på ca 125-150°.

Lista på ingredienser (som vanligt är mängderna ungefärliga):
1,2 kg fläskbogstek
0,8 kg hel bit rimmat sidfläsk
3 hela små rödlökar
3 hela små gula lökar
0,5 dl rökig whisky
Spiskummin, hela frön
2 stjärnanis
Choklad-chilikryddblandning (Santa Maria)
Orange Pepperkryddblandning (Santa Maria)
Salt
Ca 3 dl vatten
Barbequesås
Ketchup

Krydda köttet med de torra kryddorna. Endast lite salt på boksteken, jag antog att det rimmade fläsket skulle ge av sig en hel del sälta och det stämde.

Whisky och vatten i stekgryta tillsammans med spiskumminfrön och stjärnanis, i med köttet och löken. Häll på barbequesåsen och ketchupen.
Ställ in grytan i ugnen och låt stå en massa timmar. Jag vände på köttbitarna efter två och fyra timmar. Köttet var färdigt och i sönderfallande status efter 6 timmar men fick stå två timmar till medan jag satte en deg och gjorde en gratäng enligt receptet lite längre ner.
Jag serverade med endast en skål pärltomater, funkar bäst med något enkelt med ren smak, t ex sallad utan dressing,  eftersom både köttet och gratängen har väldigt mycket god smak.

Så här såg det ut i grytan när den kom ur ugnen:


Höj temp på ugnen till 175°
1 kg grovt strimlad mandelpotatis
ca 250 gr finstrimlad persiljerot
ca 250 gr finstrimlad jordärtskocka
Lite smör
Ca 2 dl grädde
Ca 3 dl mjölk
Riven parmesan

Smöra en form och lägg i de strimlade rotsakerna
Häll på grädde och mjölk
Klicka på några små bitar smör lite här och där
In i ugn ca 30-40 minuter
Lägg på riven parmesan och ställ in 10-15 minuter till

Färdig tallrik, inte så färgrik och vacker men oj vilka smaker! Gratängen passade perfekt till!
Tror att köttet också kan blir väldigt gott i en sub med t ex isbergs- eller romansallad, rå lök, tomat och dijonnaise.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar