torsdag 17 april 2014

Rockjewel lagar: Asian roots

Det brukar bli så att om jag kommer på något som är väldigt gott så upprepar jag det ofta under en period. Jag gör ofta denna rotfruktssallad med asiatisk touch. Som vanligt har jag inget exakt recept, vilket också gör att det inte blir likadant två gånger i rad. Jag tar gärna morötter i också, och det går utmärkt att utesluta rättika om man inte hittar det, eller inte tycker om det. Dressingen är också väldigt god att ringla över en hög med salladskål, eller ha som dippsås till dumplings och potstickers.
Sambal Badjak och Sambal Brandal är stekta chilipastor. Inte att blanda ihop med Sambal Oelek. Dock tror jag att Sambal Oelek också kan vara gott att ha i. Jag brukar köpa av märket Koningsvogel som importeras av Risbergs Import och finns i en del välsorterade livsmedelsbutiker och, mer säkert, i butiker med asiatiska livsmedel. Där kan man ofta få dem i större burkar, vilket behövs i mitt hushåll...
 
Ungefär såhär:
Dressing:
Olivolja eller neutral olja
Sesamolja
Sambal Badjak eller Sambal Brandal
Fish sauce
Japansk soja
Färsk limejuice
Schalottenlök eller vårlök
En liten klyfta vitlök, pressad
En liten bit ingefära, pressad eller riven
 
Sallad:
Tunt skivad:
Rättika
Polkabeta
Gulbeta
Rödbeta
Sivripaprika (funkar bra med mild chili också)
 
Blanda ihop dressingen och lägg i grönsakerna. Blanda och låt stå 15-20 minuter innan servering.
 
 
Ikväll serverades detta till en lagom medium-rare biff med kappa, täckt med ett rejält lager karamelliserad lök (ÄLSKAR detta) och riven lagrad gruyère.
Jag säger det funkar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar