torsdag 29 december 2016

Rockjewel lagar: Majssoppa - Överraskande god nyårsförrätt

Fick "order" att göra förrätten till nyårsmiddagen hemma hos goda vänner. Fick lite panik eftersom jag precis hade känt att det var väldigt skönt att slippa planera, handla och laga mat... Ville hitta på något som var enkelt att tillaga men ändå gott, och inte svindyrt (efter en ganska dyr jul...)
Kom på att det kanske skulle vara gott med en mjuk, lite söt majssoppa med något salt tillbehör och sökte runt lite på nätet efter recept att inspireras av. 
Så här blev min version, som förrätt till ca 15 pers (ca 2 dl soppa/person). Som vanligt inget exakt recept.
Jag använde mig av Findus färskfrysta masjkorn vilket gav lite för lite sötma. Kan rekommendera att man istället tar den lite sötare konserverade majsen, åtminstone till hälften. Jag sockrade faktiskt soppan en aning för att majssmaken skulle framträda lite mer. Dessutom lagade jag den dagen före och den vann mycket på att stå över nattten så att smakerna utvecklades ytterligare.
Jag serverade med prosciutto-chips, hemgjord tryffelmajonnäs och vitlöksbröd. Blir nog väldigt gott med smördegsstänger med parmesanost också.

Lite smör
3 finhackade schallottenlökar (ca 1,5-2 dl)
1,5 l grönsaksbuljong (hemgjord, "gelé-varianten" eller tärning)
ca 0,5 liter vatten
Ca 1,5 kg majskorn
Två vitlöksklyftor
3 dl grädde

Bryn lök i smör i stekgryta
Häll på buljong och låt koka upp
Häll i majs, pressa i vitlök och låt koka ca 10-15 minuter
Häll i grädden och låt koka en stund till
Smaka av med ev mer salt (och ev socker)
Mixa ihop i mixer eller med mixerstav. 
Om man vill ha soppan alldeles slät silar man den. Jag silade inte, gillar lite "tugg".

Prosciutto-chipsen:
Sätt ugnen på 200°
Lägg upp Prosciutto-skivor på plåt med bakplåtspapper. Jag veckade dem lite snyggt.
Låt stå i ugnen ca 15 minuter, sista minuterna med ugnsluckan på glänt. De kan med fördel ligga kvar i eftervärmen med luckan på glänt. Mina låg hela natten.

Värm upp soppan och servera ca 2 dl per portion, dekorera med prosciutto-chipset.

Den här soppan kan jag tänka mig att göra som vardagssoppa också, kanske med lite räkor eller tärnad skinka i. Och en god sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar